Ook zo benieuwd wat je collega bedoelt wanneer hij zegt dat hij je even een heads-up wil geven over de resultaten van het benchmarken en de nieuwe aanvliegroute van het verandertraject met betrekking tot het csr? We zetten de 10 meest gebruikte en verschrikkelijkste managementtermen op een rij, met de betekenis erbij. Handig, voor iedereen die ook indruk wil maken op de baas.
1. Follow up
Dit is typisch accountmanager-jargon en staat voor vervolg. ‘Zou je deze briefing zo snel mogelijk een follow up willen geven en daarna terugkoppelen aan de afdeling?’.
2. Hands on
Deze uitdrukking gebruikt men vaak in vacature teksten. Dit is om aan te geven dat iemand een praktische mentaliteit heeft een weet van aanpakken. Voorbeeld: ‘We zoeken een team-player met hands on karakter.’.
3. In je kracht zitten
Deze term komt vaak vanuit HR en staat bekent als knuffelmanagersjargon voor lekker in je vel zitten, goed tot je recht komen. ‘Sinds Wim een nieuwe functie heeft zit hij weer helemaal in zijn kracht.’.
4. Er een klap op geven
Met andere woorden, de definitieve beslissing over iets nemen. ‘Geef jij hier zo een klap op? Dan kunnen we live.’.
5. 2.0
Alles wat nieuw / vernieuwd is. Als in: ‘Onze website 2.0 gaat morgen live.’. Het is een uit de internetwereld afkomstige term en is nu wereldwijd overgenomen om vernieuwingen aan te duiden. Kortom, in deze snelle wereld een term die niet in het rijtje managementtermen mag ontbreken.
6. Issues
Interssantdoenerij voor kwestie of probleem. ‘Als jij hier een issue mee hebt moet je het zeggen dan kunnen we het bij de kern aanpakken.’.
7. Klankbord
Iemand gebruiken om je ideeën mee te delen. De term ‘sparren’ zien we ook vaak terug. Vaak gebruikt door de peoplemanagers onder ons. ‘Laten we binnenkort even sparren over hoe we het verandertraject handen en voeten kunnen gaan geven. Dan kun je Jaap wel als klankbord gebruiken.’.
8. Opschalen
Dit staat voor: vergroten – uitbreiden. ‘Sinds ons productieproces is opgeschaald, hebben we veel meer slagkracht.’.
9. Uniek
Tegenwoordig een leeg begrip, een cliché dat veel wordt gebruikt door inspiratieloze types om iets positiefs te omschrijven. ‘Een uniek bedrijf, op een unieke locatie, in het unieke, dynamische hart van Amsterdam.’.
10. Schakelen
Dit komt neer op het afwisselen tussen verschillende taken die om allemaal om aandacht vragen. ‘We zoeken een salestalent die snel kan schakelen.’.
Zo, nu kun jij ook meepraten met deze zeer succesvolle managementtermen #interessantdoeniszo2.0 😉